torsdag den 15. september 2016

“NIKOLAJ KUNSTHALS ARBEJDE MED SKOLEREFORMEN ”


Skolereformens mål møder samtidskunsten!
Folkeskolereformen, som trådte i kraft i august 2014, sigter mod at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Samtidig skal folkeskolen mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater samt øge elevernes trivsel. Det skal bl.a. ske gennem en længere skoledag og læringsmålsstyret undervisning, mere bevægelse, 'Understøttende Undervisning' og  'Den åbne skole'. Den nye folkeskole skal herigennem styrke tværfaglighed, erfaringsbaseret læring og sociale og æstetiske læreprocesser, som tager afsæt i det samfund og de virkeligheder, forskellige børn og unge vokser op i – netop det fundament meget samtidskunst bygger på.
Nikolaj Kunsthals skiftende udstillinger italesætter forhold og tematikker i vores fælles verden, som altså i forvejen er stof i skolens formål og i fag og timer. Samtidskunstnere benytter mange sprog og metoder, og er i deres praksis optaget af faglige og sanselige forhold i både den nære verden helt tæt på individet, og i et mere vidt perspektiv, gennem fx spørgsmål om identitet, fællesskaber, køn, kulturmøder, migration, religion, politik, historie, klima og globalisering. Og tilmed ofte i kunstværker som udforsker relationer mellem diverse fænomener, begivenheder og problemstillinger. Vi har med andre ord en fornem mulighed for at komme reformen og folkeskolen i møde, fordi vores udstillinger og formidling og vores samarbejde med kunstnere rummer et rigt og komplekst læringspotentiale. Et nært samspil med skolerne, deres ledelser og lærere, er dog en forudsætning for at sikre kvaliteten af de møder med kunsten, vi kan tilbyde børn og unge med forskellige behov og forudsætninger for at deltage.

Jeg er tilmeldt samarbejdspakken med to af mine 4.klasser... glæder mig vild meget til dette samarbeje ; )
For mere info klik her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar